– Noen ganger er det ikke noe å si, man må bare være til stede – Landes Begravelsesbyrå

– Noen ganger er det ikke noe å si, man må bare være til stede

IMG_1575-Erik_Lande_utenfor_Lyngdal_Kirke

FORSKJELL: Mennesker er skapt forskjellig, og måten en sorgprosess håndteres på, varierer etter hvem pårørende er, sier begravelsesagent Erik Lande. FOTO: Silje Hasund (Media Sør)

av Oskar Hadland (Media Sør)

Å møte mennesker i en sorgprosess, kan være utfordrende. Det er knyttet mange følelser til dødsfall, og pårørendes reaksjoner varierer. For noen kan sinne og aggresjon vekkes til liv, mens noen kjenner på en dyp fortvilelse. Ved dødsfall i eldre dager, oppfatter flere det som naturlig og fredelig. Erik Lande er begravelsesagent, og møter omtrent daglig mennesker i en sorgprosess.

Vi møter ham over en kopp kaffe i kontorlokalet til Landes begravelsesbyrå. Rutinemessig er kaffen klar idet vi ankommer. Nøtteblandinger og vaffelkjeks på bordet, vitner om beredskap til samtaler hvor tiden ikke er et tema.

Vi tar sats og hopper i det.

Hva synes du er mest krevende i forbindelse med å hjelpe mennesker gjennom sorgprosesser?

– En sorgprosess hvor et barn har omkommet, er noe av det vanskeligste. Det er utfordrende å finne ord som beskriver hvor vanskelig dette er. Alt er helt feil. Det er nesten ingenting som kan sies for å gjøre minuttene enklere, det virker håpløst.

Erik beskriver en sorgprosess i etterkant av dødsfall hos barn, og forteller om situasjoner hvor jobben ikke er å prate – men å være tilstede. Han forteller at han kan bruke opp mot syv timer i sørgesamtaler etter barns død.

En «normal» samtale varer som regel rundt to timer, og ofte er sjokk en av reaksjonene som forekommer hos pårørende. Det finnes flere grader av sjokk, og enhver situasjon er unik. Mennesker er skapt forskjellig, og måten en sorgprosess håndteres på, varierer etter hvem pårørende er.

– Noen snakker med en gang, har spørsmål og lurer på mye, mens i andre samtaler er det mer som en monolog fra min side. Mange får «tusen» tanker i hodet samtidig. Det er mye å ta innover seg når man mister noen man er glad i. Vi må holde tunga rett i munnen og svare så godt vi kan der vi har noe å bidra med, sier han.

Ingen situasjoner er like

Opplevelsen av at samtalen ikke går i ønsket retning, kan være utfordrende. Begravelsesagenten kan bli usikker på om tryggheten og tilliten som er nødvendig, er på plass, og da må det jobbes med. Tillit er hovedingrediensen i jobben til Erik.

– I enkelte tilfeller har ikke pårørende så mange innvendinger eller ønsker, og da må jeg som profesjonell forholde meg til det ved å gi pusterom og tid. Det er viktig at man kjenner sin besøkelsestid.

– Det er viktig at situasjoner ikke blir sett på som like. Vi må forvente det uventede og snu oss etter det pårørende trenger. Tid er viktig for å tilfredsstille behovet for trygghet. Å bruke tid på det som kommer pårørende til gode, er viktig i en sorgprosess.

Ærlighet varer lengst

Når man mister noen, kan det dukke opp mange spørsmål som man som etterlatt ønsker svar på. Men av og til kan det være vanskelig for agenten å komme med gode svar. Da er det viktig å være ærlig, og fortelle pårørende at dette er et krevende spørsmål.

– I mange tilfeller kan vi da hjelpe hverandre, og komme til et bedre svar sammen. Vi får i alle fall snakket om det, og det kan ofte være til god hjelp, sier Erik.

Artikkelen fortsetter under bildet

IMG_1575-Erik_Lande_i_Lyngdal_Kirke
STILLE: Som begravelsesagent er kirkene i distriktet også en del av arbeidsplassen til Erik Lande. FOTO: Silje Hasund (Media Sør)

– Vi må ha hundre prosent dekning for det vi sier, selv om det kan være vanskelig for pårørende. Å gi falske forhåpninger kan gjøre vondt verre. Det er bedre å si det som det er med en gang. Vi kan ikke stikke noe under en stol. Ærlighet varer lengst, presiserer Erik.

Vi kjenner at vi kunne sittet og hørt på Erik i timevis, hvis vi fikk anledning. Det er mange historier å fortelle, og det er spennende å høre om hvordan vi som mennesker kan reagere så forskjellig på krevende situasjoner.

Eriks arbeidsplass er ikke bare her på kontoret. Han er som regel hjemme hos pårørende i samtaler, selv om mange også ønsker å møtes på «nøytral grunn». Men som begravelsesagent er kirkene i distriktet også en del av arbeidsplassen hans.

Døren knirker idet han presser ned det gamle håndtaket til Lyngdal kirke. Han drar rutinert døren mot seg og viser oss veien inn.

Tillit viser vei gjennom sorgen

– Pårørende har behov for at vi møter dem der de er, og at samtalen skjer på deres premisser. Å få roen, og å komme igjennom det vi må igjennom, er viktig. Når vi er ferdig med samtalen og papirene er levert, får vi ofte en tillit. Tillit gjør at mennesker åpner seg, noe som kan være avgjørende for å hjelpe de etterlatte gjennom tunge tak, forteller Erik.

Erik forteller om samtalene, og at samtalene kan handle om alt mulig.

Ishockey er ikke et tema som ligger Erik Landes hjerte nært, men heldigvis er dette bare ett av flere temaer en sorgsamtale kan gå i retning av. Både bil, båt og hage kan prege samtalen, såvel som humor og latter.

Mennesker er forskjellige av natur, og vi har ulike måter å takle sorg på. Begravelsesagentens oppgave er å ta hånd om følelser, spørsmål og praktiske gjøremål på en måte som kommer pårørende til gode. Erik trekker særlig frem viktigheten av at alle pårørende føler seg sett og hørt, også barna.

– Barna har på lik linje med de voksne en sorg som ofte må pleies, avslutter Erik.

Syntes du denne artikkelen var interessant? Del den gjerne med dine venner.

[fblike]

 

Les også: – Snakk med barn om døden